Henri Cartier-Bresson (1908-2004)

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Henri Cartier-Bresson

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English
Father of photojournalism and a master of candid photography, Henri Cartier-Bresson had first been a painter. As a boy, he was taught to paint by his uncle, Louis, who died in World War I. After his uncle’s death, he had the Cubist painter André Lhote and the society portraitist Jacques Émile Blanche to teach him. In the meanwhile, he used to read authors such as Dostoyevski, Nietzsche, Freud, Hegel, Engels, Proust, Marx, Schopenhauer, Rimbaud, Mallarmé, etc.

But it wasn’t until years later that he changed from painting to photography: “I suddenly understood that a photograph could fix eternity in an instant.”

Around 1931, he read Conrad’s masterpiece Heart of Darkness and decided to travel to Africa, where he almost died of blackwater fever. However, only seven photographs survived the journey.

His small Leica camera with 50 mm lens, which he described as “an extension of my eye,” helped him to keep his anonymity while photographing: he even covered its bright parts with black tape to make it less visible when photographing in his journeys to Madrid, Prague, Warsaw, Brussels, Berlin, Budapest…

Back in France, in order to make him feel what it is like to be on the other side of the camera, the French film director Jean Renoir made him act in two films: Partie de campagne and La Règle du jeu. Moreover, he co-directed some films, for instance an anti-fascist one together with Herbert Kline during the Spanish Civil War.

 

 
Español
Padre del fotoperiodismo y un maestro de la fotografía cándida, Henri Cartier-Bresson primeramente había sido pintor. De pequeño, su tío Louis le introdujo a la pintura. Después de la muerte de su tío en la Guerra Mundial I, tuvo como profesores al pintor cubista André Lhote y al retratista de sociedad Jacques Èmile Blanche. Mientras, solía leer autores como Dostoievsky, Nietzsche, Freud, Hegel, Engels, Proust, Marx, Schopenhauer, Rimbaud, Mallarmé, etc.

Pero no fue hasta años después cuando cambió de la pintura a la fotografía: “Entendí de pronto que una fotografía podía capturar la eternidad en un instante”.

Alrededor de 1931, leyó la obra maestra de Conrad, El corazón de las tinieblas, y decidió viajar a África, donde estuvo a punto de morir de fiebre de aguas negras. Sin embargo, solo siete fotografías sobrevivieron el viaje.

Su pequeña cámara Leica con objetivo de 50mm, el cual él describió como “una extensión de mi ojo”, le ayudó a mantener el anonimato mientras fotografiaba: incluso cubrió sus partes brillantes con cinta negra para hacerla menos visible mientras fotografiaba en sus viajes a Madrid, Praga, Varsovia, Bruselas, Berlín, Budapest…

De vuelta en Francia, con el objetivo de hacerle ver cómo se siente uno al otro lado de la cámara, el director de cine Jean Renoir le hizo actuar en dos películas: Partie de campagne y La Règle de jeu. Además, co-dirigió algunas películas como por ejemplo una anti-fascista junto con Herbert Kline durante la Guerra Civil Española.

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